Переможець регіонального конкурсу

Відгук на книгу Т. Проць «П’ять дарів»
учениці 5 кл. Тур’я-Реметівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Перечинського району


Мегели Ангеліни
Вчитель – Мегела Антоніна Іванівна


Доброго дня, незнайомий друже!

Звертається до тебе Ангеліна, учениця п’ятого класу. Хочу поділитися з тобою маленьким відкриттям, яке допомогло мені побачити світ, людей по-новому.

Мене, як і багатьох моїх однолітків, захоплює світ музики, телебачення, комп’ютерних ігор. Мама чомусь часто не схвалювала цього. А чому, я не розуміла. Та випадок допоміг. Якось до рук мені потрапила повість Терези Проць «П’ять дарів». Зовнішнє оформлення книги зразу привернуло мою увагу і я стала перегортати гладенькі сторінки, які приємно пахли типографічною фарбою. Цікавість взяла своє. Я і не помітила, як поринула у захоплюючий світ моїх однолітків. Герої твору – Томек, Веселка, Джордж, Лео, Йошіко, Йоган… – представники різних націй. Вони – носії любові, добра, миру. Діти не знають досконало мови один одного, але уміють спілкуватися між собою. Я думаю, що письменниця хотіла донести до нас, читачів, основну думку твору: любов до ближнього, до світу, до Бога звучить на всіх мовах однаково. Про неї не треба говорити, її треба відчути. П’ять дарів – це вміння відчувати злу силу, володіти світлою енергією, бачити картини минулого, оздоровлювати людей і розуміти їх.

Авторка піднімає у повісті актуальні проблеми: взаємовідносини батьків і дітей, товаришування, спілкування.

Мене особливо вразив епізод, у якому розповідається про те, як підлітки починають гру в життя і смерть, тобто вживають наркотики. Із цікавості. А далі… Далі – дорога в нікуди.

Спочатку світ здавався таким різнокольоровим і веселим, а потім – повільна смерть. Я переживала разом із персонажами твору. Письменниця не тільки підняла надзвичайно болючу проблему сьогодення, а й вказала вихід із цієї прірви. Наркотики – це не ганьба, це хвороба, це біда. Ось у чому суть. І потрібно вміти зробити правильний вибір.

Найбільше зворушив мене момент, у якому розповідається про дівчинку Веселку, українку, яка любила співати пісні свого краю. Ненароком її почув ірландець Джордж. І хоча він не розумів української мови, та душею зумів відчути настрій пісні: смуток, любов, ніжність. «Невже на пісні дар мов не поширюється?» – подумав він.

Книга «П’ять дарів» – дуже повчальна. Але я раджу тобі читати її разом із батьками, бо дещо я зрозуміла тільки після того, як мені пояснили старші. Книга корисна дітям і дорослим. Повість навчає людей бути чуйними, милосердними, радить аналізувати свої вчинки, дає поради щодо товаришування, спілкування.

Із телеекрану ми довідуємося, що у світі багато зла, насильства. Саме в такий світ ми входимо зараз, від нас це не залежить. А от якими ми себе дамо цьому світу, якими людьми ми станемо, – залежить багато в чому від нас самих, від батьків, які нас виховують, від навколишнього оточення.

Дорогий друже! Я бажаю тобі приємного знайомства із повістю «П’ять дарів».

З любов’ю і повагою, Ангеліна.

Вузлики напам’ять

• Треба вчитися мовчати. Інколи не потрібно слів, щоб підтримувати друга, а треба просто побути поряд.

• Любов – надзвичайна енергетична сила. Ісус оздоровлював найперше силою любові.

• Треба бути уважними до людей. Вони потребують допомоги навіть тоді, коли про це не просять.

• Час від часу треба аналізувати свої вчинки, а раптом ми упустиш щось важливе?

• Спілкування, товаришування, допомога ближнім – джерело радості.

• Слухати і чути – це не одне і те ж саме. Це великий дар – уміти слухати. Його треба відкривати у собі поступово.

• Найважливіше для кожного з нас – бути вислуханим.

• Тишу можна почути, а людину – відчути.

• Потрібно вчитися духовно відновлюватися. Краще це робити під час вечірньої молитви.

• Не можна ненавидіти людей, бо це робить людину слабкою.

• Треба вчитися товаришувати, спілкуватися.

• Мало знати про добро – треба робити добро.

• Мало знати, що таке любов – треба навчитися любити.

• Мало чути про милосердя – треба бути милосердним.

• Бог наділив кожного особливим даром і потрібно віддавати його людям.

P.S. Одного разу, влітку, відпочиваючи на лоні природи, я побачила квітуче поле. Розмаїття барв вразило мене. Метелики пурхали з квіточки на квіточку. Справжній рай.

Зараз за вікном пізня осінь. Небо плаче за теплими літніми днями. Повість змусила мене замислитись. Чомусь пригадався квітучий рай і я подумала, що метелики – це квіти, які навчилися літати, бо на Землі – все живе, має душу.

Тепер я зрозуміла, чому батьки були незадоволені, коли я багато часу проводила біля телевізора. Справді, ніщо не замінить нам незабутні хвилини спілкування з книгою, яка є добрим порадником. Я вдячна долі, яка була щедрою і відкрила переді мною загадковий світ книги, що навчає найвищому мистецтву в світі – бути Людиною.


Давайте дивуватися красі,
Дитячій казці, яблуку в росі,
Розпуклій брунці на веселім вітті,
Наївній ніжності, що б’є крильми,
Давайте залишатися людьми,
Бо це мистецтво – що найвище в світі.

Валентина Малишко

Переможець регіонального конкурсу

Відгук на книгу О.Бусенко «Паперовий Янгол»
учениці 4-В кл. Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ст. №1


Якушевич Анастасії
Вчитель – Якушевич Наталія Михайлівна

Найулюбленіше моє заняття – це читання. Звичайно, я люблю гратися з братиком, допомагати мамі, але коли я читаю, то переношуся у казкові країни, де зустрічаюся з чарівними героями.

Нещодавно я прочитала книгу Ольги Бусенко «Паперовий Янгол». Головний герой книги — Яринка. Вона вразила мене своїм талантом, винахідливістю та добротою. Талант дівчинки проявився у написанні казочок. Доброта і винахідливість виявились в тому, що Яринка «перетворила» в людей опудала в себе на городі. Дала їм незвичні імена, виготовила для них паспорти, одягнула.

Ще запам’яталася, як у сні до Яринки прийшла Фея. Разом вони вирушили на свято, де ласували морозивом, вслухалися в чарівні звуки гри на флейті.

З того часу, вкладаючись спати, я, як і Яринка, сподіваюсь на зустріч із Феєю. Щирість, доброта, розум головної героїні яскраво розгортаються у взаєминах з бабусею Ганною та Мишком.

Героїв книги можна порівняти з близькими мені людьми. Я схожа на Яринку, тому що також складаю казки і вірші, люблю фантазувати. А мій брат Тарас схожий на Мишка.

Книга вчить фантазувати, розвивати свої здібності, повірити в себе. А ще хочу, щоб в шкільних підручниках було якнайбільше оповідань сучасних письменників про сучасних дітей.

Казка «Пригоди Росинки»

Одного сонячного ранку водяна дівчинка – Росинка вмилася і причепурилася. Полетіла вона на подвір’я і почала гратися. Раптом, до Росинки підлетіла біленька Хмаринка. Дівчинці з води захотілось покататися на Хмаринці. От вона і просить:

— Будь ласка, прокатай мене!

— Добре, сідай! – погодилась біленька. Кататися на Хмаринці було дуже цікаво. Бо згори Росинка милувалася зеленими луками, чистими струмочками, різнобарвними квітками.

І тут сталася прикрість. Хмаринка не втримала дівчинку, і та почала падати. А в полі саме гуляв мужній Дощик, який і врятував Росинку. Він підхопив її і сказав:

— Будь, Росинко, однією з моїх подружок-краплинок! З того часу Росинка, Хмаринка і Дощик товаришують і Росинка часто робить свою подорож, завжди повертаючись до своїх друзів.

МОЇЙ МАМІ
Долина світла і тепла
Росте у нас надворі.
Матуся квіточки саджа
Рожеві і червоні.

Мама, мамочка, матуся,
Ти єдина, мила.
Ти мене з дитячих літ
Розуму навчила.
Матінку свою поважати буду,
Світлий образ, дорогий
В серці носить буду.


З 8-Березням вітаю,
Щастя мамочці бажаю.
Квіти їй я подарую,
Руку мамі поцілую.
Буде вдячна мені ненька,
Буде дякувати рідненька.

ЗАКЛИЧКА
Дощику, дощику, над селом
Лийся, лийся голубим цебром.
Діти танцюють, радіють і граються.
Від крапель твоїх звеселяються.
Лийся, лийся ще сильніше!
Малятам буде веселіше!

Ведмедик гарнесенький,
Ведмедик білесенький,
Люблю я з ним гратися,
Йому усміхатися.

ІІ місце регіонального конкурсу

Відгук на книгу Лілії Лапіної «Дуже довга казка»
учениці 4-А кл. Берегівської ЗОШ І-ІІІ ст.№5 з поглибленим вивч. англійської мови


Жученко Ксенії
Вчитель: Устич Оксана Юріївна

Субота… Вечір. Всі справи давно зроблені. Сьогодні можна лягти спати трохи пізніше. Я зручно вмостилася на дивані хочу дочитати книжку Лілії Лапіної «Дуже довга казка». Вже й спати хочеться. Треба чистити зуби, а не хочеться ж! Швидше б в ліжко. Може не чистити?

І раптом, ніби бачу злу посмішку чаклуна Акіреса або Карієса із «Казки про доброго чарівника Тото-Маглоса». Не хочу бути схожою на лінивого багача, який через свою лінь втратив своїх друзів. А його 32 друга – це зуби. Краще регулярно зустрічатися з казковими сестрами Щікат (щіткою) та Пасат (пастою). Саме вони маленькі, але сміливі разом зі своїм братом Акжуєм (жуйкою) перемогли трьох чудовиськ, допомогли багачу дістатися до доброго чарівника Тото-Маглоса. Та й йому допомагали перемогти Акіреса. Я, звичайно, поважаю Тото-Маглоса, але ходити до нього на прийом не люблю. Краще я буду вранці та ввечері зустрічатися із сестрами Щікат та Пасат.

Набираю в долоні водичку, переливається. Виблискує вона на світлі, а мені пригадується «Казка про Срібне озеро і чарівну краплинку». Саме в цій казці я познайомилася з маленьким джерельцем Дінькою. Дуже працьовите і старанне, воно зі своїми братами допомагало Срібному озеру бути чистим. Працьовитість, дружба і доброта творять дива. Ось так з’явилась на світ краплинка Веселика. А ще мені дуже сподобалося, як Лілія Лапіна описує природу. В її описах оживають сонні берізки, пустотливий вітерець, сплячий луг, лагідний сонячний промінчик. А подорож краплинки Веселики – це казковий опис кругообігу води в природі. Ця історія не тільки повчальна, а й цікава.

А ще дуже сподобалася мені казка «Подорожник». Присвячена вона військовим медикам, а моя прабабуся в роки війни теж була фронтовою медсестрою. Сама ж казка схожа на легенду. Вона розповідає про славне минуле нашого народу, а також про походження цілющої рослини подорожник. І доводить, що «немає меж людській доброті й безсмертна пам’ять про неї».

Казки Лілії Лапіної вчать нас любити свій край, свій народ, цінувати дружбу, бути працьовитим.

ІІІ місце регіонального конкурсу

Відгук на книгу Любко Дереша «Про М. Гоголя, М. Твена, Н. Телсу, А.Ейнштейна, С. Кінга»
учениці 5- Б класу Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Рахівського району


Сов‘як Наталії
Вчитель: Капчук Марія Миколаївна

Мені дуже подобається читати книжки. Читаючи будь-який художній твір, думками я ніби переношусь в іншу країну, глибоко замислююся над долею героїв, разом із ними радію і сумую.

Нещодавно мій брат подарував мені нову книгу із серії „Життя видатних дітей”, яку написав Любко Дереш про М. Гоголя, М. Твена, Н. Телсу, А. Ейнштейна, С. Кінга. Взявши книжку до рук і побачивши її назву, спершу подумала, що вона для дорослих. Проте брат, усміхнувшись, сказав: «Ця книга для тих, хто хоче зробити світ яскравішим». Вражена цим висловом, почала читати.

Мене зацікавила вже перша розповідь, у якій описується життя малого Миколки Гоголя, такого ж віку, як я тепер. Розповіді про М. Твена, Н. Телсу, А. Ейнштейна, С. Кінга були не менш цікавими і захоплюючими. Так, я дізналась, що всі вони вже давно виросли і прожили життя, кожен з них став відомим та знаменитим. Марк, Стівен і Микола стали письменниками, Нікола – відомим на весь світ геніальним винахідником, а ось Альберт – той самий Альберт Ейнштейн, котрий до семи років ледве навчився говорити, – став людиною, яка перевернула звичні уявлення про час і простір з ніг на голову.

Прочитана книга дуже сподобалася, адже її зміст збагатив мене знаннями про знаменитих людей, зокрема про дитинство цих геніїв, яке було особливим. Дуже шкодувала молодшу сестричку Альберта, яку той лупцював по голові. Вражена була також долею Миколки Гоголя, який змалечку хворів і тому був невеселим, замкнутим, іноді відлюдькуватим у школі.

Таким чином, завдяки книзі сучасного українського письменника Любко Дереша знайомимося із всесвітньо відомими диваками, відпочиваємо та отримуємо багато позитивних емоцій. Згадуючи слова брата, подумки дякую йому за подарунок. Дійсно, адже завдяки цій книзі і мені захотілося зробити світ яскравішим і цікавішим, прислужитися людям, творити та експериментувати.

Номінація «Кращий відгук на твори закарпатських авторів»
регіонального конкурсу

Лист Галині Малик, автору книги «Вуйко Йой і Лишиня»
Учениці 5-А кл. Виноградівської ЗОШ І-ІІІ ст. №2


Буркало Богдани
Вчитель: Дворникова А.М.

Доброго дня, шановна Галино Миколаївно. Пише Вам учениця 5 класу. Хочу щиро подякувати за цікаву книжку про вуйка Йоя і Лишиню. Завдяки Вам, Галино Миколаївно, я опинилася серед чудової природи, слухала казки вуйка Йоя. Вони не лише цікаві, а й повчальні. І Йой знає, коли їх розповідати. Він щиро любить свою домівку, все що навколо. Я знаю, це він лише удавав буркуна, іноді тупав ногою. Вуйко Йой добрий. Щирий, турботливий, хоч і не любив «телячих ніжностей». Галино Миколаївно, він вийшов у Вас дуже гарним. А Ви знаєте, як хотілося мені дочитати швидше і дізнатися, що то за сканзен. Ой, як я зраділа, що там вуйко Йой зустрівся із Лишинею.

Чим далі я читала, то все більше любила вуйка Йоя. Його кумедну звичку наказувати своїм думкам. Його нові казки і не менш цікаві пригоди у сканзені. А ще я пробувала розмовляти, як Рукасель. Виходило дуже кумедно і весело. Добре, що всі друзі зустрілися.

На обкладинці книжки я знайшла золоту монетку зі скарбу Крота Степановича, залишену для мене. Думаю, що захочу повернутися у казку. Можливо, через кілька коротких і однієї довгої казки.

Шановна Галино Миколаївно, я дуже чекатиму Вашої книжки нової.

З повагою читачка Богдана

22 жовтня 2009 р.

Відгук на книгу Бусенко О. «Паперовий Янгол»

Признаюсь чесно: я не дуже люблю читати, та, зайшовши у шкільну бібліотеку, звернула увагу на яскраву обкладинку книжки з кумедною дівчинкою на малюнку. Це «Паперовий Янгол» О. Бусенко. Читати книгу було дуже легкою Це цікаві окремі історії, які складає Яринка. Можливо, це така ж дівчинка, як і я. Вона наче знає, що може зацікавити читачів. Ну як не сподобається кумедне цуценя, що зуміло розтопити лід у душі похмурого пана Хо-Хо. А яка чудова історія про незвичайних ляльок, що не хотіли, щоб їх купив злий сільський голова.

Історію про Принцесу і Пірата я перечитувала двічі, бо нашого собаку теж звуть Піратом. Жаль, що Принцеси у нього нема. А ще мені сподобався маленький троль у кумедному ковпачку, що любить солодощі і дружить із кішкою Мусею. Прочитавши історію про городні опудала Середу і Вареника, мені захотілося серед старого мотлоху у скрині пошукати щось підходяще, нарядити новонароджене опудало і собі.

Жаль, що надворі осінь. Влітку обов’язково підберу одежу для товариша Вареника і Середи.

А як то гарно, коли фантазерка і вигадниця Яринка подарувала друзям кольоровий дощ. Можливо вони їй і не повірили, але головне, що дощ їм сподобався.

Найулюбленіша моя історія «На добраніч». Мені дуже хотілося б опинитися на святі у феї. Послухати цікаві розповіді про Київ, веселу музику… Можливо, якщо дуже захотіти. То фея прилетить до мене уві сні.

Книжка О. Бусенко мені дуже сподобалась. Майже немає незрозумілих слів. Історії зразу захоплюють, їх легко читати і переказати, герої добрі, кумедні, щирі, цікаві. Хоч дещо і незвичайні. Вони мені дуже сподобались. Чомусь я саме такими їх і уявляла. Як на Яринчиних малюнках. Я побажала б усім моїм одноліткам, щоб до них залетів «Паперовий янгол» від Яринки О. Бусенко.

Номінація «Кращий відгук на твори закарпатських авторів»
регіонального конкурсу

Відгук на книгу Петра Ходанича «Таємниця Капища Перуна»
учня 4-А класу Хустської ЗОШ І-ІІІ ст. № 1 ім. А Волошина


Ороса Михайла
Вчитель: Грицюк В.М.

Недавно мені до рук потрапила книга відомого закарпатського письменника Петра Ходанича «Таємниця Капища Перуна». Це роман-містерія про слов’янські язичницькі вірування.

Головні герої твору: тринадцятирічний хлопчик Михайлик, його вуйко Микола, вівчар Василь та хоробрий пес Кутьо.

Роман побудований на основі щоденника, який вів головний герой Михайлик, перебуваючи на літуванні у горах. У творі використано багато цікавих слів, які характерні саме для закарпатського регіону: банош, ватра, літувальники, кошара, ватаг, будз, босорканя та інші. Навіть у самій назві роману зустрічаємо нове для нас слово – Капище (місце жертвоприношення у слов’ян).

Колоритний закарпатський діалект, яскравий опис містичних явищ захоплює читача, робить його учасником неймовірних подій на полонині біля Капища Перуна – повелителя грому, головного божества слов’ян-язичників.

Читаючи цю гостросюжетну розповідь, я уявляв себе юним вівчариком. Мені дуже сподобалися пригоди хлопчика на полонині, який навчився випасати отару, доїти овець, готувати смачний суп. А скільки різних таємниць відкрив йому вуйко ватаг: замовляння і ворожіння, рецепти приготування чудових та лікувальних відварів із зілля. А де ще можна зустріти справжнісіньку відьму, порозмовляти з тваринами, побачити явища природи в новому казковому світлі?

Дивні переплетення реальності та містики в романі просто заворожують читача, а детальний опис життя сучасних вівчарів дозволяє нам ближче познайомитися з їхніми побутом та звичаями. А як цікаво доторкнутися до таїнства ворожіння, стати свідком відкриття багатьох таємниць, які не може пояснити сучасна наука.

Ця книга так сподобалась мені, що я рекомендую перечитати її своїм друзям, а також усім тим, хто хоче ближче познайомитися з історією та традиціями мого рідного краю, який неможливо не любити!

Номінація «Кращий відгук на твори закарпатських авторів»
регіонального конкурсу

Лист Олександру Гаврошу автору книги
«Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу»
учениці 5 класу Холмківської ЗОШ І-ІІ ступенів
з угорською мовою навчання Ужгородського району
Рязанцевої Діани
Вчитель: Глинська С.М.

Шановний Олександре Гаврош!

Нещодавно я прочитала Вашу книгу «Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу». Хочу подякувати Вам за цікаву і змістовну розповідь про відому людину мого краю – Івана Фірцака.

Я дізналася, що Іван народився у звичайній сім‘ї і не здогадувався про свою силу. У творі мене найбільше вразило те, як Іван переборює свої життєві труднощі.

У книзі мені зустрілися багато персонажів, з якими Івана звела доля: пан Кривальський, Маруська, Міх, агент Фікс, мадам Бухенбах та інші. Та мені хочеться порівняти Івана з Велетом та Міхаїлом Голим.

Велет – це шахрай, який дуже уміло використовував свою силу на те, щоб змусити людей бути у відчаї і дати йому гроші. А от Іван свою силу використовував в добрих намірах для людей.

Дякую Вам, авторе, за прекрасну українську книжку, яка познайомила мене із неймовірними пригодами силача Закарпаття. Ілюстрації у творі допомогли мені краще побачити зміст тексту.

Сподіваюсь, що видавництво Старого Лева надрукує ще багато Ваших цікавих книжок про забутих людей минулого.

З повагою,

Рязанцева Діана

Номінація «За вдале поєднання змісту та художнього оформлення»
регіонального конкурсу

Відгук на книгу Л. Жеграй «Таємниці зелен-дивосвіту»
учениці 4-А кл. НВК «Престиж», м. Ужгород


Конюк Олени
Вчитель: Юрик О.М.

Я дуже люблю читати. Тому часто відвідую нашу шкільну бібліотеку. Там є багато цікавих книжок і двері її завжди відкриті для дітей.

Якось я зайшла до бібліотеки підібрати що-небудь почитати на вихідні. В руки мені потрапила книга Лесі Жеграй «Таємниці зелен-дивосвіту», видана у видавництві «Карпати» у 2007 році.

Така гарна, яскрава. Вже зовнішній вигляд та назва книги підказували мені, що вона буде цікава.

І ось, я гортаю сторінку за сторінкою і розумію, що мої передчуття справдилися. Це чарівна книга! Вона складається з двох основних частин. Перша частина називається «Подорож із сонечком». У першій частині ми можемо прочитати цікаві розповіді про сонечко, рослинку або тваринку. Кожна сторінка оформлена барвистими малюнками та надзвичайно цікавими рукотворними виробами. Малюнки до книги виконала мама авторки, Ольга Осусько. А творчі роботи виконані вихованцями Лесі Жеграй під її керівництвом. Адже вона працює в Ужгородському Палаці дітей та юнацтва і веде гурток з фітодизайну «Природа і фантазія».

На завершення авторка до кожної роботи пише невеликого віршика. Поезії цікаві і легко запам’ятовуються. Мені вони дуже сподобались.

Друга частина книги несе багато інформації про рослини, про те, як правильно їх збирати та засушувати, щоб рослини зберегли свої барви. Ця частина книги так і називається «На допомогу маленьким майстрам». З неї я дізналась, як правильно засушувати такі квіти як солом’янка та лимоніум. Їх не треба закладати між листками старих книг, а просто зв’язати у щільні букетики і підвісити вниз голівками у добре провітрюваному приміщенні. Тоді ці квіти збережуть і форму і колір.

Також в цій частині книги Леся Жеграй з подробицями розповідає, як правильно виконувати свої роботи і які матеріали краще використати для тієї чи іншої роботи.

Мені дуже сподобалась ця книга. Я хотіла б мати її у своїй домашній бібліотечці. А також я би радила придбати цю книгу й іншим дітям. Бо вона несе дуже багато цікавої та корисної інформації.

Вчить читача помічати, яка гарна природа оточує людину. Вчить нас любити і оберігати цю красу. Навчає, як просто зробити гарний подарунок для наших друзів і рідних.

А ще мене вразило, що книга ця створена людиною, яка живе і працює в нашому рідному місті і виховує маленьких ужгородців. В книзі я навіть побачила багато знайомих дитячих облич.

Книга Лесі Жеграй «Таємниці зелен-дивосвіту» надихнула мене також створити гарні роботи з природних матеріалів. Я, разом зі своїми «помічницями» – мамою та бабусею, виготовила кілька виробів за цією книгою. Кращі з них вирішила додати до свого відгуку.

Книга ужгородської авторки, педагога, художника Лесі Жеграй, я думаю, припаде до душі всім діткам, які схочуть її прочитати. Вона стане для читачів незамінним другом, порадником, одним з найяскравіших вражень дитинства.







Номінація «За вдале поєднання змісту та художнього оформлення»
регіонального конкурсу

Відгук на книгу Г. Пагутяк «Втеча звірів»
учня 5- А класу Великоберезнянської гімназії

Пінцака Івана
Вчитель: Бланяр Я. М.

Яка чудова ця пізнавальна книжка сучасної української письменниці Галини Пагутяк! Вона така захоплююча, що я прочитав її на одному диханні. Коли були перегорнуті останні сторінки, то під безмежними враженнями мені захотілося дописати її як і пропонувала авторка. Але спочатку я проаналізував для себе цей твір.

За жанром – це казкова пригодницька повість. В основу її покладено життєву ситуацію переїзду однієї родини на постійне місце проживання у лісову хатину.

Головна героїня Доня нудилася цілий день, бо не мала друзів, а батьки лагодили і чепурили будиночок, в який переїхали. Дівчинка дивувалася, бо не бачила ні одного звіряти в лісі. Аж ось тато знайшов на горищі «старезну» і «прегрубезну» книжку, а також «статуйку хлопчика з дзеркалом». Розкривши книгу, дівчина побачила багато чорно-білих малюнків, на яких були зображені звірі. А прочитати текст Доня не могла, бо книга була написана незрозумілою мовою. На першій сторінці величезними чорними літерами було надруковано «Aphologia animalia». Дівчинка зрозуміла, що книга про тварин.

Аж ось, виконуючи доручення батька прибрати за хатою сміття, дівчинка випадково знайомиться з хлопчиком Каспаром Маузером, який був одягнений у золотисту одежу з коричневими бантами. Він був точнісінько такий як статейка з дзеркалом. Доня дуже потоваришувала з ним. Каспар розповів їй про свої важкі дитячі роки і смерть. А тоді розпочинаються їхні пригоди. Діти разом шукають Єдинорога, якого дівчинка вже встигла побачити в книзі і в дзеркалі. Каспар розповідав Доні, що звірі покидають людей і хочуть відпливати від них якнайдалі на кораблі. Все це через погане ставлення людей до тварин.

Пригоди починаються з казкових перетворень Доні на Сонечко, а згодом на Горобця і зі знайомства з лісовими мешканцями. Йдучи слідами Єдинорога Каспар знайомить Доню з Сойкою та Кротом, з мушкою-одноденкою, підслуховують розмову дітей, які пасуть овець, а потім зупиняються в Зимовому домі Каспара, в якому Доня знайомиться з котиком Феліксом та павуком Альфредом.

Моя цікавість загострилася, коли Фелікс попросив Каспара прочитати книжку про звірів, але оскільки її викрали, то хлопець почав розповідати напам’ять окремі розділи.

Мене вразила розповідь про приручення перших звірів, яких людина шанувала як братів по крові. Але з часом люди почали вважати звірів, яких приручили, своїми рабами, а згодом, що найгірше, речами. А річ, яка зіпсувалася, стає непотрібною. І деякі звірі служити як іграшки. Це стосувалося котів, собак, мавп, співочих птахів. А людина почала міркувати так: раз я їх годую, вони мене повинні тішити. Тварина ж – довіряє. Кожен думає своє, однак звірі часто гинуть, ставши непотрібними. Так сталося і в історії кота Фелікса з його братами й сестрами, які померли з голоду й холоду, бо їх викинули господарі. Каспар же підібрав Фелікса, відігрів, вигодував і подарував йому Зимовий дім.

Дуже зворушила мене й історія з канарками, які жили собі вільно, співали разом з людьми, бо мови їхні були схожі. Але прибули кораблі з цивілізованими європейцями, і канарки, які жили собі весело, опинилися в клітках. Вразила мене й історія з голубами, яких ловлять, бо їхнє м'ясо дуже корисне. Цікаво було познайомитися з Чоловіком-Деревом та Чоловіком-Комахою. Великий жаль моїй душі викликала мертва риба, яка колись жила у міського хлопчика, і яку Доня з Каспаром положили у мертву річку.

А коли я познайомився з історією Безхатньої Бабусі, яка забирала до себе покинутих напризволяще цуценят і кошенят, то остаточно для себе вирішив, що звірів треба рятувати.

Адже вони дійсно сядуть на корабель і відпливуть у незвідані далі, а ми залишимося без найвірніших друзів. Тепер я вірю, що існує і Єдиноріг, і Дракон, і Папуга Алегорія, і Дикий Лісовий Кінь і інші.

Повість закінчується оптимістично, де кіт Фелікс просить Доню не покидати звірів і обіцяє не покинути людей.

Ця книга була написана Галиною Пагутяк для її донечки Лади.

Композиційно вона складається з 12 розділів. У творі було порушено проблему відносин людей і тварин, а також повагу людей до людей. Ідею, якою авторка захопила маленького читача, є об‘єднання всіх живих істот (людей, тварин, комах, рослин) на нашій чудесній планеті Земля.

У повісті багато описів, авторських відступів, роздумів, у яких ідеться про пригоди Доні й Каспара та розповіді різних тварин та істот про своє життя між людьми. Це вона надихає нас зробити щось корисне для братів наших менших.

Я і так любив тварин, а тепер дивлюся на них зовсім іншими очима, і з великою відповідальністю і любов’ю ставитимуся до них усе своє життя. Я обіцяю це вам звіряткам, про яких прочитав.


«Найактивніший навчальний заклад»
регіонального конкурсу

НВК «Престиж»
м. Ужгород