Галина
Миколаївна Малик народилась 12 серпня 1951
року в м. Бердянську на Запоріжжі в сім’ї
службовців. Батько був ученим агрономом,
мати – педагогом. На початку 1964 року разом з
батьками переїхала в селище Середнє на
Ужгородщину. Закінчила школу, потім філологічний
факультет УжДУ (1980). Працювала старшим
методистом відділу наукової інформації з
питань культури і мистецтва Закарпатської
обласної наукової бібліотеки. У 1991 році
стала головним редактором видавництва „Закарпаття”.
У 1998 році – редактор і видавець журналу для
дітей „Віночок”, який відродила через 50
років і презентація якого відбулася в
Ужгородській гімназії. Пише українською і російською мовами,
перекладає з болгарської. Вперше її вірші
опублікувала „Закарпатська правда” у
жовтні 1967 року. Друкувалася в обласних та
республіканських газетах „Молодь України”,
„Сільські вісті”, „Зірка”, „Вісті України”,
журналах „Малятко”, „Барвінок”, „Перець”,
„Початкова школа”, „Прапор”, „Радянська
жінка”, „Веселка”, колективних збірниках
„Дзвінке джерело”, „Первоцвіт”, „Веселий
ярмарок”. Галина Малик – лауреат премії ім. О. Копиленка
журналу „Барвінок” (1988) за повість-казку „Незвичайні
пригоди Алі в країні Недоладії”. Поетеса визнана також переможцем
конкурсу 1987 року за твори для дітей, опубліковані
на сторінці „Перченя” упродовж року. Член Національної
спілки письменників України з 1991 року.
Фантастична повість письменниці „Злочинці
з паралельного світу” визнана кращим
твором 1997 року після опублікування її
журнальної версії у часописі „Барвінок” і нагороджена міжнародною
премією Степана Феденка (США). За підсумками
обласного творчого конкурсу „Закарпатська
книга від Кирила та Мефодія до наших днів”
добре відома маленьким читачам Галина
Малик відзначена як автор творів для дітей
(2000 рік). У 2003 році письменниця Галина Малик
стала лауреатом літературної премії імені
Лесі Українки. Вручення нагороди відбулося
у Новограді-Волинському, на батьківщині
поетеси. Галина Малик увійшла у дитячий світ
надзвичайно щиро. У набутку в неї чимало
книжок вийшло в Ужгороді і Києві. Авторка
книжок для дітей „Страус річкою пливе” (1984),
„Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії”,
„Неслухняний дощик” (1989), „Незвичайні
пригоди Алі” (1997). Серед юної аудиторії
стали популярні її книжки-іграшки „Пантлик
і Фузя” (1989), „Королівство АНУ”, „Пантлик і
Фузя сперечаються”, „Пригоди Іванка і
Беркутка” (1990), „Чорний маг і зачароване
місто” (1994) та збірка перекладів з російської
мови Даниїла Хармса „Я тепер автомобіль” (1994). Повість „В стране Недо-недо” опублікована
російською, а також у перекладі англійською,
угорською, іспанською, італійською, німецькою,
французькою мовами (журнал „Миша”. Москва,
1988). Поетеса, письменниця, драматург,
видавець допомагає молодим поетам і літераторам
у становленні, допомагає їм у друці книг,
школярів заохочує до перших проб пера.
Часто приходить на зустріч з дітьми в школи,
бібліотеки. Творча й неординарна особистість,
головний редактор ВАТ „Видавництво „Закарпаття”,
лауреат премії ім. Лесі Українки, поетеса,
Член Асоціації творчих жінок Закарпаття,
Галина Малик розширює своє поле зору,
поглиблює і збагачує погляди на життя, дозволяє повніше його відчувати.
Веде активне громадське життя, яке
випрозорюється новими гранями, новими рівнями
спілкування, ідей, творчих задумів. Її
люблять і поважають, чекають її нових творів,
зустрічей з новими героями.
Галина Малик пише для малят казки, вірші,
скоромовки, дражнилки, фантастичні п’єси,
перекладає з болгарської мови. У своїх
творах розповідає про незвичайні життєві
ситуації, інтригує діями і подіями,
перекрученими новоутворами. Навчає дітей
на хороших прикладах, або ставить перед
ними проблемні питання. Галина Миколаївна
має талант від Бога писати дітям. У всіх її
творах головні герої – діти, бешкетники, звірята.
Письменниця творить свої казки, вірші, щоб
вони несли дитині добро, справедливість,
чесність, працьовитість. Від книжок цієї
мудрої жінки душа переповнюється любов’ю і
світить ясним сонечком, в серці завжди посміхається
веселка. Іскри цієї любові долітають до
кожного серця і хочеться вірити, що скоро
вони засяють ясним сонцем. Сонцем чистоти,
доброти, милосердя. І. Малик Г. Неділя та Будень. Вірш. Це два головні герої, і в книзі,
і в нашому житті вони виконують щоденну
роботу: будять нас, займають корисними
справами. Один супроводжує нас кожного дня,
а інший лише раз на тиждень. Ніби друг
допомагає нам. Нас до праці будить Будень. Трудівник він, а не трутень. А Неділя – не для діла: На прогулянку водила. Казка ця занадто цікава і повчальна. У ній
розповідається про дівчинку Алю, яка завжди
недороблювала свої справи і потрапила до
країни Недоладії. Це країна, в якій ніколи
нічого не дороблюється. Герої казки,
названі такими іменами, які починаються на
Недо-, тому що вони недоробляли справи.
Жителі цієї країни називаються недоладяни.
І тільки один герой доводить справи до кінця.
Це – Кат. Він відрубує голови героям, яких
приводить злий, недобрий Перший недорадник.
У кінці цієї повісті-казки Аля повертається
додому, але в неї є список, до кого б вона
мала завітати, попередити інших, щоб вони не
потрапили до країни Недоладії. І питає
авторка у читачів: „А до тебе вона ще не
приходила?”. Перша публікація цих пригод принесла
авторці премію журналу „Барвінок” З незвичайними пригодами невгамовної
героїні вже познайомились юні читачі Росії,
Угорщини, Франції, Німеччини, Іспанії,
Італії, США. Пантлик і Фузя сперечаються.Книжка-розмальовка. Це книжки-іграшки про двох клоунів
Пантлика і Фузю, які роблять все навпаки.
Таких книжок є чотири. Їх можна розмалювати,
домальовувати різні лінії, що складають
елементи письма, або просто малювати разом
з чоловічками і водночас запам’ятовувати,
чого не можна робити. Ці книжки вчать логічно
мислити, задумуватися, а що означає Пантлик?
„Пантлик” на закарпатському діалекті
означає „стрічка”. Пригоди дівчинки Алі в країні Сяк-Таків. Казка Дуже цікава своїми подіями та героями казка. Є
там вчителька Кефіра - біла, бліда, як молоко,
зморщена, худа. І Дир-Пир (Дирмидонт
Пирмидонтович), який все говорить, обіцяє, а
нічого не робить, і престолонаслідники
Сякусь і Такусь, хлопчики, які нічого не вміли,
крім писати на когось ябеди, їх матуся
королева Сяк-Такева та її чоловік граф О’Ман.
Вони збирали до країни Сяк-Таків таланти,
які у людей зникали. Тут їх було дуже багато:
Манжетник, Пекар, Конструктор, Електрик,
Кухар, Листоноша, Кондитер, Художник та інші.
Книжка вчить шанувати свої таланти, які є в
кожного. Цікавий і оригінальний вірш, в якому ціла
оповідь із сюжетом: незвичайно названа країна,
люди, які живуть в ній, діти, готель і
славнозвісний мандрівник. У ньому поетеса
грається зі словом, зацікавлює дітей,
придумуючи незвичайні слова, які вони ще
ніколи не чули. Поетеса насміхається над
людьми, які самі, маючи складні імена у
вимові й написанні, кепкують з інших.
Хочеться зразу ж вивчити віршика напам’ять
і розповідати іншим: Троку-фроку-брикіяни?! А оці веселі діти – Троку-фроку-брикіліти? А готель цей велетенський – Троку-фроку-брикієнський?! Корабель цей звідкіля? З Троку-Фроку-Брикідя?! Розгнівавшись, мандрівник покидає острів,
на якому не можна нічого вимовити. І залишає
повідомлення про те, що відвідав острів:
Баль-Катль-Петль-Кость-Чергаріні-Хвирхаролі-Хвирлбржаміні-Брахарама
де ля Фрик - славнозвісний мандрівник. Ця книжка - комікс. Комікси - це смішні
пригодницькі, яскраво ілюстровані книжки.
До вподоби стануть пригоди двох друзів Бібл-Бабла
та Гравика, з якими трапляються надзвичайні
історії. Вони намагаються врятувати ігри від
Чорного Мага і в кінці їм це вдається. Комікси
цікаво читати, тому що можна бачити, які
події відбуваються. Поетеса знає, що всі діти люблять гратися.
Вона часто замість одного слова ставить
крапочки в кінці рядочка. Це дуже зацікавлює
малечу і вони, граючись, продовжують вірш. Треба взяти нам ... Щоб забить в стіну гвіздок, Треба мати ... Щоби дрова нарубати, Треба нам ... мати. кишенькові книжечки як "Чергова", "Як сонечко крапочки загубило”.
Галини Малик "ТРОКУ-ФРОКУ-БРИК" Організація: Формуються
творчі групи-команди з дітей, які
попередньо ознайомлені з творами
письменниці під час переглядів книжкових
виставок, бібліографічних оглядів,
голосних читок та самостійного читання. Конкурсні завдання поділяються
на: а) індивідуальні (усна відповідь,
практичний пошук у систематичному каталозі,
систематичній картотеці статей, картотеці
назв, малюнок-ілюстрація ...);
б) колективні (відповідь дає
команда, ілюструє твір команда...). За результатами індивідуальних
запитань учасник може набрати бали: І бал (достатній) 2 бали (середній) 3 бали (високий) Якщо
команда, до якої входить учасник, переможе,
то до його оцінки додають ще один бал. Колективні
відповіді оцінюються аналогічно. Конкурс ілюстраторів
оцінюється окремо за такими же показниками. Конкурсні завдання: І. Пошук автора твору за назвою
у картотеці назв. 2. Пошук твору за автором і
назвою у систематичному каталозі та
систематичній картотеці статей /краєзнавча/. 3. Пошук матеріалу про творчість
письменниці для написання реферату, підготовки
усного повідомлення, організації книжкової
виставки (краєзнавча СКС). 4. Кращий знавець твору. 5. Сюжетний хід (представники
команд переказують, чергуючись, зміст твору,
який вкаже ведучий). 6. Конкурс малюнків ілюстраторів. 7. Конкурс живих ілюстрацій (пантоміма). На перші три завдання готується по 1-2 питання кожній
команді в залежності від наявної в бібліотеці
літератури. Для
завдання „Сюжетний хід” учасникам брейн-рингу
пропонується прозовий твір-казка „Незвичайні
пригоди Алі в країні Недоладії”. Для
конкурсу ілюстраторів пропонуються твори:
„Як сонечко крапочки загубило”, „Пригоди
Іванка і Беркутка”, „Капелюх”, „Аптека”,
„У Карпатах”, „Незвичайні пригоди Алі в
країні Недоладії”, ”Запросини”. На
конкурсі живих ілюстрацій /пантоміма/ діти,
послуговуючись мистецтвом жестів та міміки,
створюють „живі” ілюстрації до творів,
зображують літературних героїв: а) по завданню бібліотекаря-ведучого (для обох
команд однакові завдання); б) на
вільний вибір (для відгадування команді-суперниці);
Пропонуються
вірші „Чергова”, „Боягуз”, „Бах і Бух”. Орієнтовні
питання до конкурсу „Кращий знавець твору”: І. Де
живуть брикіяни та брикіліти? (На острові
Троку-Фроку-Брик. Вірш
„Троку-Фроку-Брик”). 2. Як називають громадян на острові Троку-Фроку-Брик?
(Троку-фроку-брикіяни). 3. Як
називають дітей на острові Троку-Фроку-Брик?
(Троку-фроку-брикіліти) 4. В якій книжці дівчинка взірцево виконувала
свої обов’язки в школі, а вдома портфель
кидала на підлогу, чоботи знимав з неї дідусь? (Вірш ”Чергова”). 5. Як звали приятеля Крапочки? Хто він? (Кузка.
Жучок. Вірш „Як сонечко крапочки загубило”). 6. Хто така Крапочка? (Сонечко. Жучок). 7. Чому мишка з віршика „Запросини” просила
заховати книжку? (Тому що книжка була про кота. Вірш „Запросини”). 8. Чим лікують у чарівній аптеці? (Шоколадками,
барбарисками, ірисками... Вірш „Аптека”). 9. Як звали двох мисливців, що полювали на
чудовисько? (Бах і Бух . Вірш ”Бах і Бух”). 10. Хто опинився в бульйоні і що далі з ним було?
(Медальйон. Його витяг граф Шампіньйон. Вірш
„Медальйон і бульйон”). 11. Для кого витяг граф Шампіньйон медальйон? (Для
графині Шампіньйон. Вірш „Медальйон і бульйон”). 12. В якому королівстві жили грубіяни, яких
ловили 14 діб, а потім учили казати ввічливі
слова? (Королівство Ану. Вірш ”Королівство
Ану”). ІЗ. Як називалося королівство, в якому усі
були ввічливими і надавали допомогу грубіянам,
що не вміли поводитися? (Королівство Будь-ласка
з вірша „Королівство Ану”). 14. Як звуть невідомого звіра, що ковтав
штанці, кольорові олівці, новесенький
блокнот, зошит для нот, хустинок - п’ять,
шкарпеток - шість і підбирався до хазяїна
цих речей? (Не-Знаю-Де. Вірш ”Дивний звір”). 15. Хто подорожував морем на дивовижному
предметі? Якому самому? (Бібл-Бабл та Гравик.
У тазику. „Чорний Маг і зачароване місто”). 16. Хто прочитав усі на світі книжки, а хто придумав
всі ігри? (Бібл прочитав книги, а Гравик придумав ігри.
„Чорний Маг і зачароване місто”). І7. Хто крав всі ігри iз
зачарованого міста, куди прибули Бібл і
Гравик? (Чорний Маг. „Чорний Маг і
зачароване місто”). 18. Хто допоміг Біблу і Гравику вибратися із
підземелля дзвінниці? (Намальований на стіні
чоловічок та лічилка. „Чорний Маг і
зачароване місто”). 19. Де жили Іванко та Беркуткo? (В Ужгороді,
на Закарпатті. „Пригоди Іванка і Беркутка”). 20. Кого Іванко та Беркуткo запросили до
себе в гості на дитячу Олімпіаду? (Спортсменів-школярів
з багатьох країн світу. „Пригоди Іванка і
Беркутка”).
1. Малик Г. Злочинці з паралельного світу / Худож. С. Храпов. – Львів: Світ, 2001. – 72 с. 2. Малик Г.М. Королівство АНУ: [Вірш /Худож. В.Г. Серцева]. – К.: Веселка 1990. – 132 с. 3. Малик Г. Незвичайні пригоди Алі: Казкові повісті. – Ужгород: Закарпаття, 1997. – 132 с. 4. Малик Г. Неслухняний дощик: Вірші/ Худож. А.Ю. Гойда. – Ужгород: Карпати, 1989. – 32 с. 5. Малик Г. Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії: Повість-казка: Для дошк. та мол. шк. віку /Худож.
А. Фролов, Л. Шевченко. – К.: Веселка, 1990. – 94 с. 6. Малик Г. Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії /Худож. В.М. Дикарев. – К.: Веселка, 1989. – 16 с. дошк. и мл. шк.
возраста / Худож. А .Фолов, Л. Шевченко. – К.: Веселка, 1990. – 92 с. років /
Худож. С.М. Борисовський. – К.: Веселка, 1989. –
15 с. років /
Худож. С.М. Борисовський. – К.: Веселка, 1990. –
18 с. 1984. – 16 с. Про Мишка
Чернетка] // Сова. – 1992. – № 2. – С. 5. Марійку Гаврилешко; Про Миколу Микитася; Про Майю Абрикосову; Про Гену Бандуровського] //
Закарпат. калейдоскоп. – 1990. – 14 груд. – № 1-2. – С. 126-127. – 1998. – № 4. –
С. 16. віку. –
Ужгород, 1990. – 11 с. дітей // Вісті
Ужгородщини. – 1991. – 7 берез. № 49. – С. 4. 20 лют. – 1994. – 23
берез. Закарпаття. – 1990.
– № 22-24 червн. – С. 7. вид-ва „Закарпаття”
/Розмовляла Г. Данилюк// Срібна Земля. – 1997.
– 30 серп. 2003. – 5
квітня. – С. 7. України // Срібна
Земля. – 1996. – 9 лист. – С. 13. 41. Басараб В. Галину Малик прийнято у Спілку письменників // Новини Закарпаття. – 1991. – 21
лют. - С. 3. 21 берез. 1996. – 19 берез. Молодь
Закарпаття. – 1996. – 23 берез. – С. 1. 20 берез.
ВСТУП...........................................................................................................................................................2
БІБЛІОГРАФІЧНИЙ БРЕЙН - РИНГ ЗА ТВОРАМИ ГАЛИНИ МАЛИК „ТРОКУ - ФРОКУ – БРИК - БРЕЙН
- РИНГ".....................................................8
ЛІТЕРАТУРА...............................................................................................................................................12
Укладач, головний бібліограф:
В.П. Забалуєва
Комп’ютерне
складання
та верстання:
М.В. Кривцова |